π’Ύπ“π“π’Άπ“‰π“Ž π“ˆπ‘’π“‡π’Άπ“…π’½π’Ύπ“ƒπ‘’ β™‘
bersyukur
Sunday 25 June 2023 | 1:06 am | 2 comments


    Assalamualaikum and hi. Zaty Rose is doing fine. Bersyukur. Ramai yang pernah ungkap ayat tu tapi tak semua orang faham apa yang perlu kita buat apabila kita cakap yang kita mesti bersyukur. 

   Kita selalu lihat orang dekat atas. Dari situ, kita rasa kita yang paling tersakiti, kita yang paling menderita, kita mula mempertikaikan semua perkara yang Allah dah bagi dekat kita. But little we know, kita lupa nak tengok orang di bawah kita, sesetengah orang ada juga yang cuba butakan mata mereka. "Ala, just because masalah orang lagi besar, tak semestinya masalah aku tak valid." Yes, memang betul. Tapi kalau sejuta orang ada mindset macam kau, sampai mati sejuta orang tu tak akan dapat rasa nikmat tenteram dan ketenangan. 

   Sebab tu kita kena bersyukur. Bersyukur dengan apa yang kau ada sekarang. Kau dapat tempat tinggal, kau dapat makan even sehari sekali, kau dapat mandi, kau dapat tengok media sosial, kau dapat ketawa, kau dapat tersenyum, kau dapat keluar pergi bekerja, belajar, lihat wajah keluarga, kawan-kawan, kau mampu, kau sihat, itu adalah nikmat. Sebab tu kita kena lihat keadaan sekeliling, bukan di atas tapi dekat bawah kita. Ada kanak-kanak yang tak mampu pergi sekolah sebab kena ikut serta ibu ayah diorang untuk cari rezeki, ada kanak-kanak yang masih terpaksa menghadap perang, macam-macam lagi. Ramai orang masih tak dapat keadilan dalam hidup diorang, dan kita kat sini merungut dan mengeluh sebab tak dapat nak upgrade gajet? Think about it. 

   Ramai yang tak tahu, kunci untuk ketenangan adalah dengan bersyukur. Kau boleh achieve apa yang kau nak, tak salah, namun dalam proses mencapai apa yang kau nak, kau mesti kena ada mindset bersyukur dengan apa yang aku ada sekarang. Tak susah pun nak ada mindset macam ni, kau kena banyak sedar diri dan fahami nilai sebenar kehidupan. 

   In order to be successful dan tenang juga, kau kena banyak memberi. Berkongsi rezeki kau dengan yang lebih memerlukan. Kau jangan bongkak dan sombong dengan perkara dan nikmat yang Allah dah bagi dekat kau. Dalam rezeki kau, mesti ada rezeki orang lain even for animals. Jadi, jangan berkira langsung. Kau jangan risau, The more you give, the more you get. Kau akan lebih bahagia bila kau share rezeki kau dengan yang lain. Tengok senyuman, kepuasan dalam wajah diorang pun cukup buat kau happy. 


  Well, that's it for today. Until we meet again, bye. <3 

Labels: ,


Older Post | Newer Post
The lost princess
Izzaty Sarafina. She too will go away, ringing, when the momentary dream is dreamt



☾

It's forever #freemypalestine πŸ‡΅πŸ‡Έ






Wishes
master guitar chords of beautiful ruin by jhene aiko
buy ari fragrance by ariana grande
buy a new digital camera



Credits
Skin By : Ieyda
Basecode : Cikin
Theme : My Everything
Icon : closxdmind
Edited By : izzaty
The author : izzaty



Social Medias
Instagram : izzatyseraphine
Digitalcamdumpgram: deerinapinkcadillac
Twitter : izzatyseraphine


✧˚ · . ୨୧ Follow | Novels